موسسه خیریه عترت فاطمی

#عترت_خانه_سادات_است

موسسه خیریه عترت فاطمی

#عترت_خانه_سادات_است

۱ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

 

این دو واژه که در مقابل‏« بخل ‏» است، غالبا در یک معنى استعمال می‏شود،. ولى گاه ‏از بعضى کلمات استفاده میشود که ‏«جود» مرحله بالاتر از « سخاوت ‏» است.، زیرا در تعریف ‏«جود» گفته‏ اند: « بخشش بدون درخواست است. که در عین حال، بخشش خود را کوچک بشمارد.»

گاه گفته ‏اند: « جود، خوشحال شدن از درخواست مردم و شاد گشتن به هنگام ‏بخشش است.» بعضى نیز گفته ‏اند: « جود بخششى است که مال را، مال خدا بشمرد و سائل را بنده خدا بداند. و خودش را در این میان واسطه ببیند. »، در حالى که ‏« سخاوت ‏» معنى‏ وسیع ‏ترى دارد. و هرگونه بذل و بخشش را شامل می‏شود.

روایاتی دیگر

بعضى نیز گفته ‏اند: « کسى که بخشى از اموال خود را ببخشد و بخش دیگر را براى خود بگذارد.، صاحب سخاوت است و کسى که اکثر آن را ببخشد و مقدار کمى را براى خود بگذارد.، داراى جود است‏.» مطابق تمام این تعریف ها « جود » مرحله بالاتر از « سخاوت‏ » است.

به هر حال ‏« جود » و « سخاوت ‏» از فضایل مهم اخلاقى است، هر اندازه ‏« بخل ‏» نشانه ‏پستى،حقارت،ضعف ایمان و فقدان شخصیت است.، « جود » و « سخاوت‏ » نشانه ایمان ‏و شخصیت والاى انسان است.

 

چند نمونه از آیاتی که به تعابیر جود و سخاوت اشاره دارد:

در آیات قرآن مجید گرچه واژه ‏« جود » و « سخاوت ‏» به کار نرفته است، .اما تعبیرات ‏دیگرى دیده می‏شود که منطبق بر این دو مفهوم است و قرآن نیز براى آن ارج فراوانى بیان کرده است.، به عنوان نمونه به آیات زیر توجه فرمایید:

1- یحبون من هاجر الیهم و لا یجدون فى صدورهم حاجة مما اوتوا و یؤثرون على ‏انفسهم و لو کان بهم خصاصة…(حشر۹)

و کسانى را که به سویشان هجرت کنند.، دوست میدارند و در دل خود نیازى به آنچه ‏به مهاجران داده شده.، احساس نمیکنند و آنها را بر خود مقدم می‏دارند، هر چند خودشان ‏بسیار نیازمند باشند…

 
آیات قران مجید درباره جود :

 

 2- و یطعمون الطعام على حبه مسکینا و یتیما و اسیرا-انما نطعمکم لوجه الله‏لا نرید منکم جزاء و لا شکورا (دهر، ۸و ۹)

و غذاى(خود) را با این که به آن علاقه (و نیاز) دارند،به مسکین و یتیم و اسیر میدهند.-(و می‏گویند:) ما شما را به خاطر خدا اطعام می‏کنیم و هیچ پاداش و سپاسى از شما نمی‏خواهیم.

 

3- مثل الذین ینفقون اموالهم فى سبیل الله کمثل حبة انبتت‏سبع سنابل فى کل‏سنبلة ماة حبة و الله یضاعف لمن یشاء و الله واسع علیم (بقره،۲۶۱)

کسانى که اموال خود را در راه خدا «انفاق‏» می‏کنند، همانند بذرى هستند که هفت‏ خوشه برویانند .که در هر خوشه یکصد دانه باشد و خداوند آن را براى هر کس بخواهد(و شایستگى داشته باشد)، دو یا چند برابر میکند .و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه ‏چیز) داناست.

 

 4- الذین ینفقون اموالهم باللیل و النهار سرا و علانیة فلهم اجرهم عند ربهم و لاخوف علیهم و لا هم یحزنون (بقره،۲۴۷)

آنها که اموال خود را شب و روز پنهان و آشکار انفاق میکنند.، مزدشان نزد پروردگارشان است، نه ترسى بر آنهاست و نه غمگین میشوند.

جود در قران

 

 5- لن تنالوا البر حتى تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شى‏ء فان الله به‏علیم (آل عمران،۹۲)

هرگز به(حقیقت) نیکوکارى نمی‏رسید! مگر این که از آنچه دوست می‏دارید.(در راه ‏خدا) انفاق کنید و آنچه انفاق میکنید، خداوند از آن آگاه است.

 

 6- الذین یؤمنون بالغیب و یقیمون الصلاة و مما رزقناهم ینفقون (بقره ۳)

(پرهیزکاران) کسانى هستند که به غیب (آنچه از حس پوشیده و پنهان است) ایمان‏ مى ‏آورند .و نماز را بر پا میدارند و از تمام نعمت ها و مواهبى که به آنان روزى داده ‏ایم، انفاق‏ میکنند.

 

 7- و لا تجعل یدک مغلولة الى عنقک و لا تبسطها کل البسط فتقعد ملومامحسورا (اسراء،۲۹)

هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن. (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد نیز دست‏ خود را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۰۱ ، ۰۸:۵۳
charityetratfatemi موسسه عترت فاطمی